Pitanja i odgovori (90): O učenju kur'anskih sura u namazu

Na pitanje odgovara: 
Samir Beglerović

 

Selam, imam par pitanja vezano za sure i namaz:
1. Znam da postoji pravilo vezano za redni broj sura koje se uče u namazu. Zanima me da li postoji neko pravilo kod odabira sure koja će se učiti u namazu ili je to ostavljeno nekoj vrsti nadahnuća u tom trenutku?
2. Koji je minimalni broj ajeta dužih sura koji se može učiti na namazu (npr sura Feth i sl.)?
 
3. Da li je poželjno na jednom rekjatu proučiti sure Felek i Nas zajedno?
 
4. Da li je obavezno pravilo rednog broja sure u nafila namazu i da li je moguće jednu suru učiti više puta na jednom rekjatu nafile (npr. Ihlas)?
Hvala i selam.

 

Odgovor: 

 

Alejkumus selam. Odgovarat ćemo, ako dragi Allah da, na svako pitanje posebno:
 
1. Načelno, ne postoji neko pravilo, naročito ne postoji u smislu obaveze, već je upravo najbolje prepustiti se "nadahnuću". U nekim predajama navedeno je da je blagoslovljeni Poslanik na određenim namazima učio sasvim konkretne sure (npr. na akšamu, na bajram-namazima, i sl.), ali nije riječ o obavezi.
 
2. S obzirom da ajet nije isto što i rečenica, nije toliko bitan broj ajeta već da učač, ako je ikako moguće, zna da je u proučenim ajetima zaokružen jedan smisao.
 
3. Mislim da se ne bi moglo okvalificirati kao poželjno (npr. mendub), naprosto, kako ste prethodno rekli, treba se prepustiti "unutarnjem osjećaju". Bitno je naglasiti da po mišljenju hazreti Ebu Hanife, početne bismille ispred sura nisu dio sure, nisu dio Kur'ana (osim ajeta u dijelu sure en-Neml), pa ukoliko klanjač u namazu želi učiti više od jedne sure, između njih ne uči bismillu, već napravi kraću pauzu (sekundu ili dvije) tek da "stavi do znanja" da će uskoro preći na učenje naredne sure.
 
4. Načelno, ukoliko je riječ o dobrovoljnom namazu koji klanjač klanja po vlastitom nahođenju, onda se primjenjuje i pravilo rednoga broja sure (dakle, da se sure uče redom, shodno njihovome redoslijedu u Kur'anu, te da se ne preskače jedna sura radi učenja naredne, već, ukoliko se želi preskočiti sura onda se treba voditi računa da se preskoče najmanje dvije uzastopne sure; npr., uči se sura Kafirun, preskoče se Iza Dža'e i Tebbet jeda, pa se uči sura Kul Huvallahu ehad). Ukoliko je, pak, riječ o konkretnom dobrovoljnom namazu koji ima već ustanovljenu formu (npr. namaz nakon izlaska Sunca, ili povodom Noći regaib i sl.) onda se treba ispoštovati predaja koja je došla do nas. Analogno, to se odnosi i na učenje jedne sure nekoliko puta uzastopno.